مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در هلند2020

تحصیل در هلند2020

بسیاری از مردم فکر میکنند که  HOLLAND وthe NETHERLAND  یکی هستند. حتی در داخل کشور ممکن  است بشنوید که افراد محلی وقتی می خواهند از کل کشور صحبت کنند کلمه ی HOLLAND را استفاده می کنند. در واقع این صحیح نیست تمامیت ارضی این کشور را “the Netherlands” می نامند که از 12 استان تشکیل شده است و دو استان از این دوازده استان منطقه ی هلند را تشکیل میدهند و به هلند شمالی و جنوبی تقسیم میشوند (Noord and Zuid Holland) استفاده گسترده محاوره ای از هلند به عنوان یک اصطلاح برای کل این کشور از قرن هفدهم آغاز شد زمانی که هلند تاثیر گذارترین استان این کشور بود. منطقه هلند همچنان مقدار قابل توجهی از جمعیت را در خود جای داده است. سه شهر بزرگ این کشور در منطقه ی هلند واقع شده اند: امستردام، روتردام و لاهه (دن هاگ)، بنابراین HOLLAND برای بسیاری از مردم مترداف the Netherlands است.

در اروپا the Netherlands  در میان اولین کشورها بوده است که برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد و آموزش به زبان انگلیسی را در اروپا ارائه داده است و این موضوع باعث شده اسنت که این کشور به یکی مراکز آموزشی دنیا تبدیل شود شما می توانید از میان 70 انسیتو که رشته های مختلفی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهند، یکی را برای تحصیل انتخاب کنید. 112000 دانشجوی خارجی از سراسر جهان را در این مراکز مشغول به تحصیل هستند که حدود 16% از دانشجویان کل این کشور را شامل می شوند و این کشور را به یکی از قطب های تحصیل برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است. مانند سایر کشورهای اروپایی دانشگاه های هلند به دو گروه تقسیم می شوند، دانشگاه های “Research-Based” که برنامه های آموزشی آنها پژوهش محور است و “Universities of applied science” که با محوریت آموزش های عملی به دانشجویان آموزش می دهند. در این مقاله مقاطع مختلف تحصیلی در هلند را بررسی می کنیم و شرایط مهاجرت تحصیلی به هلند را ارزیابی می کنیم:

تحصیل در مدارس هلند


تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی


تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد


تحصیل دکترا در هلند


گرفتن بورسیه تحصیلی از هلند


تحصیل در هلند و بررسی ویزای همراه


مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی هلند


وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در هلند


تحصیل در مدارس هلند

مقطع ابتدایی (Basisonderwijs)

در این مقطع که تحصیل ابتدایی دانش آموزان شروع خواهد شد و تا سن ۱۲ سالگی دانش آموز به صورت متوالی ادامه دارد. در این دوره تحصیلی که به نوعی دوره ی آمادگی و مهد کودک نامیده می شود، دانش آموز باید در مباحث مطالعه و املاء زبان رسمی کشور تحصیل نماید، همچنین دروسی از قبیل ریاضی، تجربی، مدنی و زبان انگلیسی را بیاموزند.

تحصیل در هلند در دوره دبیرستان

این دوره برای دانش آموزانی می باشد در بازه سنی ۱۲ الی ۱۶ سال می باشند. دانش آموز پس از سپری نمودن مقطع ابتدایی، مستقیماً وارد دوره ی دبیرستان شده و در یکی از مقاطع دبیرستانی ذیل شروع به تحصیل می نماید، این دوره برای همه ی افراد در این بازه سنی اجباری می باشد. این مقطع برابر با دوره ی دیپلم دوازده ساله ی ایران خواهد بود.

دوره دیپلم مقدماتی (VWO) این دوره تحصیلی در مقطع دبیرستان می باشد که در بالاترین درجه تحصیلی در کشور هلند در مقطع دبیرستان را دارد. مدت زمان این نوع کالج دبیرستانی شش سال خواهد بود.
دوره آموزشی متوسطه عمومی (HAVO) این دوره، مقطع دبیرستانی می باشد که مدت زمان پنج سال برای تحصیل به طول خواهد انجامید.
دوره آموزش متوسطه مقدماتی (MAVO) در این نوع دوره آموزش به صورت مقدماتی و عمومی در مقطع دبیرستان می باشد. مدت زمان تحصیل چهار سال خواهد بود.
دوره ی آموزش حرفه ای (VBO) این نوع دوره آموزش به مدت زمان چهار سال برگزار می گردد. این دوره آموزش پایه می باشد که دانش آموزان جهت آمادگی برای ورود به کار آموزش دیده و آماده خواهند شد .


اسامی مدارس بین المللی هلند را در زیر مشاهده می کنید:

  • مدارس بین المللی لاهه
  • مدرسه ببن المللی هارلم
  • مدرسه بین المللی ژاپنی آمستردام
  • مدرسه بین المللی آرنهم
  • مدرسه بین المللی بردا
  • مدرسه بین المللی انترناشیونال
  • مدرسه بین المللی دلفت
  • مدارس بین المللی  Eerde
  • مدرسه بین المللی ایدنوهن ( eindhoven )
  • مدرسه بین المللی گرونینگین

تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی

یکی از راه های تحصیل در هلند، تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های این کشور می باشد. دوره ی تحصیلی لیسانس با نام (bachelor) خوانده می شود، فرد متقاضی برای تحصیل در این مقطع، با سپری کردن یکی از دوره ی مدارس عالی (HBO) اجازه ی ورود به تحصیل در این مقطع را بدست می آورد. این دوره همانند دوره ی لیسانس در ایران چهار سال می باشد. در این دوره ی چهار ساله به طور میانگین در حدود ۱۷۰ واحد درسی را می گذرانید. اتمام دوره تحصیلی در این مقطع منوط به سپری کردن تعداد واحد های درسی، ارائه پایان نامه ی آموزشی و کسب نمرات مورد قبول از واحد های درسی اخذ شده در طول دوره آموزشی می باشد. جهت تحصیل در هلند در این مقطع تحصیلی به زبان انگلیسی نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره ی 6.0 و یا معادل آن در تافل می باشید. 


تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد

دوره ی فوق لیسانس و یا Master نام هایی است که بر این مقطع تحصیلی گذاشته اند. طول این مقطع تحصیلی بنا به رشته تحصیلی از یک الی دو سال متفاوت و متغییر می باشد. تعداد واحد های تحصیلی در این مقطع بین ۸۴ واحد درسی تا ۲۵۲ واحد درسی متغیر است، که کم ترین تعداد برای دوره هنر های تجسمی است، سال ابتدایی ورود به این مقطع تحصیلی (propedeuse) نام دارد، این دوره در حدود ۴۰ واحد درسی می باشد، سپری کردن و کسب نمره ی قبولی در این مقطع تحصیلی شرط ورود به سال های آتی خواهد بود، در سال آخر تحصیل دانشجو می بایست پایان نامه آموزشی ارائه دهد و در نهایت با کسب نمره قبولی در واحد های درسی و رسیدن به نمره ی کل مورد پذیرش به انضمام پایان نامه آموزشی، فرد فارغ التحصیل خواهد شد. نمره ی زبان مورد نیاز برای تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 می باشد.

تحصیل دکترا در هلند

یکی از مقاطع تحصیلی آموزش عالی هلند، دکتری در هلند است. برنامه های تحصیلی مقطع دکتری در هلند، بیشتر در زمینه های تحقیقاتی ارائه می شوند. تحصیل در هلند در دوره دکتری به مدت ۴ سال و نیم تا پنج سال طول می کشد و دانشجو باید در رشته تحصیلی خود استاد راهنما و یا سوپروایزر مناسب را انتخاب نمایند. در واقع از طریق این استاد راهنما می تواند پذیرش تحصیلی خود را کسب نماید. مدرک زبان مورد نیاز در این دوره آیلتس 7.0 می باشد، در این دوره ی تحصیلی به دانشجو اجازه ی 30 ساعت کار در حین تحصیل داده می شود و می تواند استادیار و یا کمک استادیار باشد. این مقطع تحصیلی در ایران در صورت ارائه پایان نامه در یکی از دانشگاه ممتاز هلند، معادل مقطع دکتری ارزش گذاری خواهد شد.

گرفتن بورسیه تحصیلی از هلند

با توجه به این که تحصیل در هلند بسیار پرطرفدار است و همچننی تحصیل در مقطع دکترا در هلند به زبان انگلیسی رایگان نمی باشد، طبیعی است که بسیاری از دانشجویان بین المللی به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی در هلند می باشند. در کشور هلند همانند بسیاری از کشورهای دیگر تعدادی بورسیه تحصیلی وجود دارد، برخی از این بورسیه ها، کمک هزینه های دولتی و برخی از طرف برخی شرکت های خصوصی می باشند، البته عمده ی این کمک هزینه ها به دانشجویان هلندی و افراد زیر سی سال تعلق می گیرد. در بین دانشجویان خارجی تعداد بیشتر بورسیه های تحصیلی به پروژه های تحقیقاتی در مقطع دکتری اعطا می شود. شروط عمده دریافت کمک هزینه ی تحصیلی تسلط عالی به زبان انگلیسی و ارائه رزومه ی علمی پربار و قوی می باشد. در ادامه به تعدادی از بورسیه های تحصیلی رایج در هلند اشاره شده است:

بورسیه تحصیلی (HOLLAND_SCHOLARSHIP)
این بورسیه کمکی به مبلغ 5 هزار یورو به دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد را دارند اعطا می کند.
بورسیه اراسموس
یک بورسیه مشهور و رایج در اروپا می باشد که در اکثر کشورهای اروپایی به دانشجویان خارجی تعلق می گیرد و بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی را پوشش می دهد.
بورسیه تحصیلی (ORANGE KNOWLEDGE PROGRAMME)
این بورسیه تحصیلی بیشتر برای دانشجویان شاغل در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. در واقع هدف این برنامه دانشجویان کشورهایی مانند نپال، بنگلادش، یمن، آفریقای جنوبی و … می باشد.


تحصیل در هلند و بررسی ویزای همراه

کشور هلند یکی از کشورهای پیشرو جهان در حمایت از خانواده می باشد. بنابراین دانشجویان متاهلی که در حال تحصیل در هلند هستند، می توانند طبق قانون کشور هلند همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به همراه داشته باشند. همسر دانشجو و متقاضی اصلی اجازه ی تحصیل در هلند را دارد، همچنین می تواند در کشور هلند کاریابی کرده و اجازه ی کار دریافت کند، جهت دریافت ویزای همراه ارائه مدارکی از قبیل گذرنامه معتبر، مدرک تحصیلی همسر، سوابق کاری در صورت وجود و همچنین مدارک هویتی و شناسایی الزامی می باشد.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی هلند

در بخش های قبل اطلاعات فراوانی در خصوص شرایط تحصیل در هلند بیان شده است. در صورتی که شرایط تحصیل در این کشور را دارید، می توانید جهت اخذ پذیرش تحصیلی در هلند اقدام کنید. پس از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مربوطه، باید جهت دریافت ویزای تحصیلی اقدام کرد، این ویزا در واقع مجوز ورود به هلند می باشد. بنابراین ارائه ی مدارک صحیح در این فرآیند بسیار مهم است، مدارکی که جهت دریافت ویزای تحصیلی هلند باید به همراه داشته باشید به شرح زیر می باشند:

  • گذرنامه معتبر
  • عکس مطابق گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست MVV
  • انگیزه نامه و توصیه نامه
  • بیمه نامه معتبر
  • نامه بانک در خصوص اثبات تمکن مالی به ارزش 10.500 یورو (سال 2020)
  • مدارک شناسایی معتبر
  • نامه پذیرش تحصیلی

هدف اصلی بسیاری از مهاجرت های تحصیلی به هلند، یافتن شغل مناسب و کسب اقامت هلند می باشد. هلند کشور قدرتمندی از نظر اقتصادی و صنعتی می باشد، در سال گذشته نرخ بیکاری هلند به پایین تر از 4 درصد آمده است، این نرخ بسیار عالی می باشد و  دانشجویان بین المللی مشغول به تحصیل در هلند، می توانند پس از اتمام تحصیلاتشان در این کشور به مدت یک سال مانده و کاریابی انجام دهند. ارائه رزومه علمی و شغلی منظم و پربار بسیار حائز اهمیت است.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در هلند

هلند یکی از کشورهای اتحادیه ی اروپا و منطقه شینگن می باشد که سالیانه تعداد زیادی مهاجر می پذیرد. روش های مهاجرت به هلند و کسب اقامت در این کشور شش روش هستند. این روش ها تولد، ازدواج، پناهندگی، کار، تحصیل و سرمایه گذاری می باشند. از بین این شش روش اصلی بسیاری از افراد به دنبال مهاجرت کاری به هلند هستند. لازم به ذکر است که لازمه اشتغال در هلند دریافت پیشنهاد کاری از یک شرکت و یا کارفرمای هلندی می باشد. دریافت این دعوت نامه کاری برای اشخاص خارج از اتحادیه اروپا چندان کار ساده ای نیست. بنابراین بهترین راه کار در هلند و به تبع آن کسب اقامت در هلند، تحصیل در هلند می باشد. در صورتی که شخص اصلی بعد از اتمام تحصیلش موفق به کاریابی در هلند شود به اقامت موقت کاری دست پیدا می کند. پس از گذشت 5 سال از این اقامت، اقامت وی به اقامت دائم هلند تبدیل می شود. شخصی که دارای اقامت دائم هلند باشد پس از گذشت حدود 2 الی 3 سال می تواند درخواست دریافت تابعیت هلند را بدهد. تسلط به زبان هلندی و ادغام در جامعه از ملزومات دریافت پاسپورت هلند می باشند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

هفت دلیل برای تحصیل در هلند
هفت دلیل برای تحصیل در هلند

دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل به هلند می آیند. در سال های 2014-2015، دانشجویان بین المللی از 154 کشور مختلف، عموماً آلمان، چین، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا به این کشور آمدند. اغلب دانشگاه های هلندی انجمن های دانشجویان بین المللی داشته که به آن ...

بیشتر بخوانید
شهر لاهه
شهر لاهه

لاهه(دن هاگ) سومین شهر بزرگ هلند است، پارلمان این کشور در این شهر قرار دارد .همچنین با تدریس رشته های متنوع در هر دوره ی آموزشی، انتخابی مناسب برای دانشجویان سراسر دنیا است.اگرچه پارلمان در شهر لاهه قرار دارد و تصمیم گیری درباره ی آینده ی کشور در این شهر ا ...

بیشتر بخوانید
شهر روتردام
شهر روتردام

روتردام دومین شهر بزرگ هلند در استان هلند جنوبی است. بندر نوتردام که غالبا از آن به عنوان 'دروازه به اروپا' یاد میشود , و و یکی از بزرگترین بندرگاه ها در قاره ی اروپا است.بیش از 600000 نفر در این شهر زندگی میکند و بیش از 1میلیون نفر در این کلان شهر بزرگ هس ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: