مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل فرزندان در هلند

تحصیل فرزندان در هلند

تحصیل در هلند از سن 5 تا 16 سالگی اجباری است. زبان آموزش در این کشور، زبان هلندی است، اما امروزه مدارس و دانشگاه‌های بیشتری به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. کودکان در هلند، 8 سال تحصیلات ابتدایی، 4، 5 یا 6 سال تحصیلات متوسطه (بسته به نوع مدرسه) را می‌گذرانند. بعد از دبیرستان، آن‌ها می‌توانند به تحصیلات مرتبط با یک شغل یا آموزش عالی ادامه دهند. در همه‌ی سطوح سیستم آموزشی هلند، هم موسسات دولتی و هم موسسات خصوصی وجود دارد. موسسات خصوصی بیشتر مبتنی بر اصول مذهبی یا عقیدتی هستند.

آموزش ابتدایی برای تحصیل فرزندان در هلند

تحصیلات ابتدایی برای کودکان، در گروه سنی 4 تا 12 سال در نظر گرفته شده و برای آن‌ها از سن 5 سالگی اجباری است.

مدارس ابتدایی دو زبانه برای تحصیل فرزندان در هلند

بیشتر مدارس ابتدایی همچنان به زبان هلندی تدریس می‌کنند، اما چندین مدرسه‌ی ابتدایی دوزبانه هم وجود دارد. در این مدارس، کودکان از سن 4 سالگی، برای 30٪ تا 50٪ از روز، در معرض آموزش به زبان انگلیسی قرار می‌گیرند. این نوع آموزش در حال حاضر به‌صورت آزمایشی در 17 مدرسه‌ی ابتدایی هلند در حال انجام است.

آموزش متوسطه برای تحصیل فرزندان در هلند

در سن 12 سالگی، دانش‌آموزان در معرض یکی از انواع آموزش متوسطه‌ی زیر قرار می‌گیرند:

  • آموزش متوسطه‌ی مقدماتی شغلی (vmbo) به‌مدت 4 سال
  • تحصیلات متوسطه‌ی عمومی ارشد (havo)- به‌ مدت 5 سال
  • تحصیلات مقدماتی دانشگاهی (vwo)- به‌مدت 6 سال




مدارس متوسطه‌ی دوزبانه برای تحصیل فرزندان در هلند

مدارس متوسطه‌ی دوزبانه هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند. در این مدارس، حداقل 50٪ از دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. کودکان در کلاس‌های درس جغرافیا یا تاریخ یا در حین تربیت‌بدنی، انگلیسی صحبت می‌کنند. این مدارس همچنان از یک برنامه‌ی درسی هلندی پیروی می‌کنند و کودکان باید در امتحانات پایان تحصیل نیز شرکت کنند. تقریباً نیمی از درس‌ها همچنان به زبان هلندی تدریس می‌شود.

تمرکز بین‌المللی

تسلط بر زبان دوم (انگلیسی)، تنها هدف در آموزش دوزبانه نیست. این مدارس غالباً بیش از مدارس معمولی در هلند، دارای تمرکز بین‌المللی هستند. آموزش به دو زبان، این تمرکز بین‌المللی را در برنامه‌های درسی ادغام می‌کند: به این آموزش در اصطلاح، European and International Orientation گفته می‌شود.

شبکه‌ی مدارس دوزبانه

همه‌ی مدارس دو زبانه در هلند، بخشی از شبکه‌ای هستند که دولت هلند آن‌ها را هماهنگ می‌کند. مدارس موجود در شبکه را رصد و به‌شکل منظم از آن‌ها بازدید می‌ شود تا ببینند آیا با استاندارد آموزش دوزبانه مطابقت دارند یا خیر. این استاندارد، برای مثال، سطح پیشنهادی تسلط بر زبان انگلیسی برای معلمان و همچنین دستورالعمل‌های بین‌المللی در برنامه‌های درسی را مشخص می‌کند.

تحصیل برای دانش آموزان خارجی در هلند

اگر از خارج به هلند نقل مکان کرده‌اید و به‌دنبال مدرسه هستید، این نکته را به‌خاطر بسپارید: در مدارس ابتدایی و متوسطه‌ی دوزبانه، کودکان همچنان حدود 50٪ از روز، به زبان هلندی صحبت می‌کنند. همچنین، امتحانات پایان تحصیل در پایان دوره‌ی متوسطه، به زبان هلندی است. کودکان کم‌سن و سالی که به زبان هلندی صحبت نمی‌کنند، احتمالاً خیلی سریع می‌توانند خود را سازگار کنند و زبان هلندی یاد بگیرند، اما برای کودکان بزرگتری که به زبان هلندی صحبت نمی‌کنند، تحصیل در مدارس دوزبانه‌ی هلند، گزینه‌ی خوبی نمی‌تواند باشد. برخی از مدارس دوزبانه، دوره‌‌های ویژه‌ای برای افراد غیرهلندی ارائه می‌دهند. برای بررسی اینکه آیا چنین دوره‌‌ای وجود دارد یا نه، می‌توانید با یک مدرسه‌ی دوزبانه در منطقه‌ی خود تماس بگیرید.

آموزش و مهارت‌های شغلی (VET) برای تحصیل فرزندان در هلند

اصطلاح هلندی برای آموزش و مهارت‌های شغلی (VET) (middelbaar beroepsonderwijs) است. هلندی‌ها معمولاً با مخفف mbo به آن اشاره می‌کنند. به آموزش پیش‌حرفه‌ای (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) (vmbo) گفته می‌شود.

بخش mbo هلند از 70 کالج تشکیل شده است. Regionale Opleidingencentra (ROCs) کالج‌های چندرشته‌ای هستند که VET را در شاخه‌ها‌ی فن‌آوری، اقتصاد، خدمات شخصی/اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش بزرگسالان ارائه می‌دهند. کالج‌های VET کشاورزی، vmbo و VET را در شاخه‌ی کشاورزی و فن‌آوری غذا ارائه می‌دهند. کالج‌های تخصصی VET برای شاخه‌های خاصی از صنعت، دوره‌هایی مانند طراحی گرافیک، نقاشی خانه، نقاشی مبلمان و حمل و نقل را ارائه می‌دهند.

مدت و سطح

مدت زمان دوره‌های VET، بسته به سطح و شرایط مورد نیاز، از شش ماه تا چهار سال متفاوت است. چهار سطح در VET وجود دارد:

  • سطح 1: سطح ورودی
  • سطح 2: آموزش شغلی مقدماتی
  • سطح 3: آموزش شغلی کامل
  • سطح 4: آموزش مدیریت میانی و تخصصی

دو مسیر برای یادگیری VET وجود دارد:

  • مسیر مدرسه محور (BOL)
  • مسیر کار محور (BBL)

یادگیری کار محور (WBL) در هر دو مسیر اجباری است و فقط توسط یک شرکت آموزشی برجسته ارائه می‌شود.

تحصیلات عالی برای تحصیل فرزندان در هلند

در هلند، دو نوع آموزش عالی وجود دارد: آموزش تحقیق‌محور و آموزش حرفه‌محور:

  • آموزش تحقیق‌محور (wetenschappelijk onderwijs،WO) به‌شکل سنتی توسط دانشگاه‌های تحقیقاتی ارائه می‌شود.
  • آموزش حرفه‌محور (hoger beroepsonderwijs ،HBO) توسط دانشگاه‌های علمی کاربردی (hogescholen) ارائه می‌شود.

دوره‌‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی، دانشجویان را برای مشاغل خاصی آماده می‌سازد و بیشتر گرایش عملی دارند. این دانشگاه‌ها به دانشجویان، مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند.

دوره‌های دانشگاه‌های تحقیقاتی، بر جنبه‌های نظری رشته‌ها متمرکز هستند و دانشجویان را برای انجام تحقیقات مستقل آماده می‌سازند. این دوره‌ها هم به دانشجویان مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. در دانشگاه‌های تحقیقاتی، همچنین می‌توانید مدرک دکترا نیز بگیرید.

واحدهای درسی و مدارک تحصیلی

دوره‌های تحصیلی، از نظر سیستم انتقال و جمع‌آوری واحدهای درسی در اروپا (European Credit Transfer and Accumulation System) (ECTS) کمّی است. در این سیستم، 60 واحد درسی، نشان‌دهنده‌ی یک سال تحصیل و یک واحد درسی، نشان‌دهنده‌ی 28 ساعت تحصیل می‌باشد. تمرکز دوره‌ها هم تعداد واحدهای مورد نیاز برای تکمیل دوره و هم نوع مدرک ارائه شده را تعیین می‌کند.

پذیرش در آموزش عالی

برای دسترسی به برنامه‌های دوره‌ی کارشناسی در دانشگاه‌های تحقیقاتی، به دیپلم دبیرستان VWO نیاز دارید. دانشجویانی که سال اول خود را در دانشگاه علمی کاربردی به پایان رسانده‌اند، نیز مجاز به پذیرش هستند. برای دسترسی به دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های علمی کاربردی، حداقل نیاز به دیپلم دبیرستان HAVO است.

برای برخی از دوره‌ها مانند دوره‌های آموزش هنر، این موسسات مهارت‌های بیشتری را به‌عنوان الزامات پذیرش تعیین می‌کنند. بعضی از دوره‌‌های تحصیلی محدود به numerus fixus هستند، یعنی می‌توانند حداکثر تعداد دانشجو را برای سال اول پذیرش کنند.

هزینه‌های تحصیلی: تحصیلات ابتدایی و متوسطه برای تحصیل فرزندان در هلند

دولت هلند بودجه‌ی آموزش ابتدایی، متوسطه، شغلی و تحصیلات عالی را در این کشور تامین می‌کند. بنابراین، تحصیلات غالباً رایگان است. با این وجود، دانشجویان و خانواده‌های‌شان معمولاً ملزم به پرداخت هزینه‌های اضافی هستند. هزینه‌های متفاوتی برای دانشجویان مدارس خصوصی اعمال می‌شود که هزینه‌های تحصیل خاص خود را دارند.

هزینه‌های دبستان و دبیرستان در هلند

تحصیلات ابتدایی و متوسطه در هلند رایگان است، اگرچه مدارس برای پوشش فعالیت‌های خارج از برنامه‌ها‌ی درسی معمول مدرسه مانند گشت و گذار، سفرهای مدرسه، روزهای ورزش و درس شنا، از والدین (ouderbijdrage) کمک داوطلبانه می‌خواهند. کمک هزینه‌ی داوطلبانه در هر مدرسه متفاوت است و بسته به سطح درآمد خانواده، می‌تواند از 250 تا 2000 یورو در سال متغیّر باشد. از یک خانواده، ممکن است به طور متوسط خواسته شود تا حدود 865 یورو بپردازند.

هزینه‌های مدارس بین‌المللی در هلند

مدارس بین‌المللی، آموزش خصوصی (privaat یا privéonderwijs) ارائه می‌دهند و بنابراین، هزینه‌هایی را برای تحصیل دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. هزینه‌های تحصیل در مدارس بین‌المللی، به خود آن موسسه بستگی دارد و برای تحصیلات ابتدایی، سالانه از 5.000 تا 22.000 یورو و برای تحصیلات متوسطه از 8.000 تا 23.000 یورو در سال متغیّر است.

اسامی مدارس برای تحصیل فرزندان در هلند

  • Blijberg - Rotterdam
  • Casaschool - Pijnacker
  • Driespan - Enkhuizen
  • Eglantier Voorhof - Delft
  • Gooise Daltonschool - Hilversum
  • Groningse Schoolvereniging - Groningen
  • Haagsche Schoolvereeniging - Den Haag
  • International School Eindhoven - Eindhoven
  • Junior Campus - Hilversum
  • Lanteerne - Nijmegen
  • Merlijn - Eemnes
  • Passe-Partout - Rotterdam
  • Prinseschool - Enschede
  • Talent - Lent
  • Violenschool - Hilversum
  • Visserschool - Amsterdam
  • Wilge - Hilversum


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

هفت دلیل برای تحصیل در هلند
هفت دلیل برای تحصیل در هلند

دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل به هلند می آیند. در سال های 2014-2015، دانشجویان بین المللی از 154 کشور مختلف، عموماً آلمان، چین، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا به این کشور آمدند. اغلب دانشگاه های هلندی انجمن های دانشجویان بین المللی داشته که به آن ...

بیشتر بخوانید
اجازه ی کار دانشجویی در هلند
اجازه ی کار دانشجویی در هلند

بسیاری از دانشجویان ضمن ادامه تحصیل در هلند کار هم میکنند که بسته به ملیت دانشجو ساعت کاری مشخصی برایشان تعریف شده است. ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های شهر لاهه
دانشگاه های شهر لاهه

با داشتن گزینه های مختلفی برای تحصیل به راحتی میتوان فهمید چرا لاهه یکی از محبوب ترین شهرهای دانشجویی در هلند است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: